Uprava treningoveho pristupu. Navrat k starsim, no overenym treningovym metodam+zostaveny jedalnicek doplnkovej stravy na zregenerovanie kolennych chrupaviek

Po vcerajsom 19km behu som dnes opat citil pravu achilovku a tak som prisiel k zaveru, ze aj ked nepochopitelne, no predsa achilovka za tie tri tyzdne pauzy zoslabla natolko, ze budem musiet zacinat skoro, ako na zaciatku. Vtedy, ked som prechadzal na beh cez spicku to bolo presne take iste. Zacal som s dlhym behom, ktory mi uplne odstavil lytka a achilovky a az po skoro dvojtyzdnovej pauze som bol schopny opat behat. Vtedy som pochopil, ze budem musiet zacitat behat s kratsimi, do 10km behmi, aby si slachy zvykli. Takze tentoraz to urobim rovnako, inac sa budem tocit neustale okolo jedneho miesta. Zaujimave je, ze pred obstrekom, ked som behaval pravidelne som ani nevedel, ze vobec nejake svaly na nohach pouzivam. Achilovky a lytka som skoro nikdy ani len neunavil a to som mohol behat 6h po stitoch vo vysokych tatrach. 
Dnes som sa zastavil za mojim kamaratom a byvalim(nebeha trail behy) bezeckym trenerom, aby som mu konecne zablahozelal k jeho narodeninam a zaroven som sa poradil o treningu. Aj ked on nikdy nebehal trial behy, no pri svojej velmi bohatej maratonskej kariere vo vynikajucich casoch ma za sebou aj 100+km ultraky. Najviac ma zaujimala jeho priprava na dane preteky a dozvedel som sa pre mna zasadnu, aj ked z celkoveho pohladu logicku treningovu metodu. Ked som si to pospajal s ultratrail svetovou elitou a ich treningovymi metodami, vyslo mi, ze to funguje a takto trenuju skoro vsetci. Presne taky trening zabezpeci bezcovy kvalitnu pripravu s dostatocnou regeneraciou a teba minimalnou moznostou zranenia z pretrenovania. Presne to som chcel pocut, aj ked som to cely cas mal “pred sebou”. Totiz presne tak som pred styroma a piatimi rokmi trenoval sam! Neskutocne, ako som zaslepene isiel nejakou mojou novou treningovou metodou, ktorou som sa pravdepodobne rutil do bezeckej priepasti zabudnutia. 
Najlepsie na tom je to, ze sa moje treningove tyzdnove/mesacne objemy vobec neznizia, skor naopak, este si casom budem moct kludne dovolit ich zvysit(co som fakticky mal aj v plane). 
Taisto sa opat vraciam k papierovemu, na min. tyzden dopredu rozpisanemu treningovemu planu. Je to hlavne preto, aby som dopredu vedel, co ma este v do konca tyzdna caka a tak zbytocne v dany den neisiel nieco narocnejsie, lebo je vonku pekne pocasie a druhy den budem odpisany na kvalitne pokracujuci trening. Takto som to mal rozpisane od mojho bezeckeho trenera za mojich cias, ked som este behaval cestne maratony a aj ked sa to zdalo, ze je to uz velmi sklucujuce vediet, co pojdem v jednotlivy den aj na rozdiel od toho, ci som unaveny, alebo nie. Planovat to budem podla moznosti podla predpovede pocasia, aby som si jednotlive krajsie behy este viac vychutnal.
Priznavam, ze v tejto postupnosti som nebol az tak dosledny a tak som viacmenej iba dopasuvaval nejaky chybajuci trening do splneneho tyzdenneho ciela v pocte kilometrov, ci roznorodosti treningov. Teraz uz budem vediet presne dopredu to, co chcem v dany tyzden dosiahnut a podla toho si viam zariadit cas okolo treningov, na priatelku&rodinu, na pracu, ci kamaratov.
Rozpis treningov od nedele, pripadne od soboty(ako sa budem s achilovkou citit) uz mam. Prezradim, ze za buduci tyzden mam v plane zabehnut 48-60km v 5-6 treningovych dnoch. 
“Niekedy clovek musi urobit krok spat, aby sa mohol pohnut dopredu.”
Vecer idem este do sauny, kde sa zameram hlavne na kneipov kupel, no v studenej vode necham nohy cez minutu, aby som zrychlil regeneraciu achilovky. 
Okrem toho som si vcera zostavil finalny “jedalnicek” doplnkovej stravy, aby som co najuspesnejsie vyliecil moje kolena. Lekari vravia, ze znicena chrupavka sa zregenerovat nevie, no z mojich nie lekarskych informacii tomu tak nieje, takze sa v nasledujucom 3/4 roku budem snazit na sebe dokazat opak. Nasledujuce doplnky vyzivy budem jest minimalne 5x do tyzdna:
1. 50-75g cerstvo pomleteho maku, alebo 5 lyziciek chie semiackok, ktore ale rozpustim vo vode a vypijem (obe veci maju vysoky podiel vapnika);
2. 5 lyziciek cerstvo namletych lanovych semiacok (kvoli nasytenym a nenasytenym mastnym kyselinam)…tym na lanove semiacka mam od Mata, ktoremu vraj zaberaju na belest kolien;
3. 2-3x denne potieranie kolien doma zhotovenym roztokom z kostihoja lekarskeho;
4. 0.5-1 liter cerstvo odstavenej mrkvovej stavy (kvoli vitaminu A a D, ktory umozni vapniku z maku a chie v tele lepsiu vstrebatelnost)…to mam z knizky od Dr. Walkera a kamosa doktora Jozka s ktorym som to rozoberal vcera v saune.
Mozno sa bude niekomu zdat, ze toho je vela a bude problem udrzat si zodpovedne aplikovanie vsetkych bodov, no ak to urobi, ako to robim ja, nieje to az taky problem. Ja to robim nasledovne:
Moja najoblubenejsia potravina je mak, cize na kavovom mlynceku si pomeliem mak a niekedy som ho jedol spolu s fruktozou, no kedze jem skoro vsetko plne vitarianske, co znamena niako tovarensky neupravene, tak to budem kombinovat bud s medom(ako to robi moja priatelka), alebo ako som dostal tym s cerstvou stavou z jablka. Mak sam o sebe je dost syty, takze sa moze zjest ako dezert pocas dna, ci pred spanim. 
Pomlete lanove semiacka chutia trochu ako vlasske orechy, no je to uz dost take prachove, takze asi najlepsiou formou konzumacie je ich rozomliet do vecerneho zeleninoveho salatu. Ak sa to cloveku zunuje, ako mne z casu na cas, tak sa daju aj v normalnom stave pozut a tak zjest. Pozor ale, treba ich pozut poriadne, cize odporucam ich zut aspon 2min, kym ich clovek prehltne. Inac prejdu bez vyuzitia traviacim a vylucovacim traktom.
Potieranie kolien kostihojovym roztokom nieje nic tazke. Proste rano a vecer pred spanim, si pri cisteni zubov aplikujem roztok na kolena. Pocas dna po nejakom treningu si ho aplikujem opat. Samozrejme, ak idem rano behat, tak si ho natriem na kolena az po behu a sprche. Nema vyznam si ho tam davat na pol hodinu a potom ho zmyt sprchou.
Co sa tyka mrkvy, tak s nou som dlho vahal, ci ju zaradit do fruitarianskeho jedalnicka, no nova informacia od kamosa Jozka ma presvedcila, ze to bude predsa len dobry napad. Odstavovanie mrkvy zaberie trochu viac casu, no chutovo je stava vynikajuca a ma okrem ineho aj super cistiace vlastnosti telesnych organov. Ked som ju este na zaciatku mojej fruitarianskej pute pil, nepocitoval som nejaky problem, ci znizenie vykonnosti pri treningoch. 
Verim, ze touto kombinaciou maximalne zvysim moznost vyliecenia chrupaviek oboch kolien.
Posted in Uncategorized.

2 Comments

  1. Sebareflexia je super! skoda ze vacsinou pride az ked telo povie ze ma dost. Myslim ze sa to tyka nas vsetkych. Ja som si na tvojom treningu vsimol hlavne malu variabilitu – takmer vsetky treningy si mal rovnake a dost to zavanalo stereotypom. Chybal tam dlhy beh (v tvojom pripade 5-8h), mozno nejake rychlostne (tempa, sprinty, intervaly). A to unavi nielen telo ale aj hlavu. Drzim palce nech sa das dokopy a nech sa splni sen WS100! 🙂 Filip

    PS toto asi poznas, ale mozno nie – http://www.wser.org/training-for-western-states/

    • Cau Filip.
      Ide o to, ze telo s tym problem nemalo, akurat sa ozvalo stare zranenie kolena. Svaly a slachy fungovali, ako hodinky. Teraz, co ma boli achilovka, je preto, ze som podcenil trojtyzdnovu pauzu a myslel som si, ze za par dni budem opat behat 30tky. Trening na maraton/ultra je bohuzial o stereotype. Co sa tyka temp, tak som si ich daval v rychlych behoch. Uz nebeham pyramidu, ci intervalovy trening, lebo sa mi to zda na trail ultra zatial zbytocne. No a presne 5-8h beh chcem zo svojich treningov vynechat. Radsej pojdem 3-3,5h(30-40km) max! Ak pojdem dva stity v tatrach, tak ok, bude to niekde medzi 5,5-6h, no to bude max, co pojdem v treningu. Co som sa dozvedel, tak mi ani viac nebude na ultraky treba. Co sa tyka WS100, tak to je otazka loterie asi na rok 2016, kedze v 2015 chcem ist (ak ma vylosuju) cele UTMB a to pod 25h 🙂 Dik a ak aj ty behavas ultraky, lebo teraz ta neviem zaradit, tak by sme mohli dohodnut nejaky spolocny beh napr. v tatrach. Drz sa a dik za podporu!
      Riso

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *