Tréningový týždeň 24.8.-30.8. Pomaly ďalej zájdeš

Tento týždeň som toho síce veľa nenabehal, no kedže som už konečne napravil problém preťažených plantárnych šliach, môžem začať opäť trénovať a s tým spojené tréningové zápisy tu na blogu. Verím, že môj postupný progres motivuje aj niekoho iného k opätovnému tréningu, či už po zranení, alebo po tom, čo mal dlhší čas tréningovú pauzu.

Pondelok 24.8.:

Prvý beh po sobotňajších ultra pretekoch v tatrách som mal v pláne až niekedy koncom týždňa, kedže koleno od pretekov ešte trochu cítim, dnešná pozitívna správa od lekára mi proste nedala vyskúšať beh v ortopedických vložkách. Obul som ešte pre istotu mäkkšie Pearl Izumi N1. Teraz sa ukáže, či moje ročne starosti s plantárkami naozaj vyriešia ortopedické vložky do topánok za 13 e. Ihneď, ako som začal behať som si zvykol na nové vložky, ktoré nijako v topánkach netlačili. Po asi piatich kilometroch som už začal opäť cítiť ľavé koleno, no s tým som počítal, že mu potrvá ešte zopár dní, kým sa dá dokopy. Iba som zvolnil tempo. Lepšie bolo, že počas behu som ani nevedel, že mám nejaké šľachy na spodku chodidiel. Po behu, keď som sa vyzul a ani po pár minútach od dobehnutia som stále nič necítil. Bola to pre mňa veľmi pozitívna správa, no ešte som sa veľmi netešil, lebo bolesť by mala prísť aj ráno po prebudení. Po behu som si dal 30 min strečing a večer ešte niekoľko minút na rolleri.

10 km s nastúpanou výškou 167 m

Utorok 25.8.:

Ráno po prebudení som necítil ani mierny tlak v plantárkach a tak som začal konečne veriť v lepšiu tréningovú budúcnosť. Kvôli kolenu som si už naplánoval voľno až dovtedy, pokiaľ bolesť v ňom nebudem cítiť vôbec.

Streda 26.8.:

OFF.

Štvrtok 27.8.:

OFF. No zaujímavosťou dňa je to, že som konečne poslal moje nové športové hodinky Garmin Fenix 3 na reklamáciu za účelom vrátenia peňazí. Okrem toho, že dobre vyzerajú je to dosť nepoužiteľný a nepodarený prístroj. Kopec chýb od nepresného merania nastúpanej nadmorskej výšky a kilometrov v klasickom tréningu, cez veľmi nepresné meranie týchto dvoch parametrov pri použití minútového záznamu GPS, čo je pre výdrž baterky a teda použitie pre ultrapreteky trvajúce cez 16 h zásadný nedostatok a tým zavádzanie zákazníka. Nieje totiž normálne, ak človek iba chodí pri tomto nepresnejšom zázname a pri stúpaní na kopec mu namerá 8 km trasu a pri klesaní rovnou trasou a rýchlosťou chôdze mu namerá 4 km. A pri behu tie odchykly sú enormné, ako som mal možnosť porovnať s kamošovými Sunnto Ambit 3jkami pri viacdňovom prebehu hrebeňom MF. Ak im to budem musieť reklamovať obratom ešte 2x, tak budiš, no tie peniaze za nich budem chcieť späť a už sa konečne teším na presné meranie od konkurenčnej značky Suunto, ktorý síce nechŕlia niekoľko modelov ročne, no aspoň majú dotiahnutý softwear. Nie, ako Garmin pri Fenix 3jkách, kde posielali aktualizáciu softvéru v priemere 4x za týždeň. To ma už žiaden prívrženec garminu neprehovorí, že toto je normálne.

Piatok 28.8.:

Off. Ešte dnes pauza, no už koleno nebolí, takže zajtra sa môžem pustiť do ďalšieho tréningu a testovania plantáriek.

Sobota 29.8.:

Dnes už bez hodiniek, takže som zvolil voľné tempo na trati kopcovitej klasiky. Bolo to cez obedňajšie peklo. Plus som si po veľmi dlhom čase obul minimalistickejšie topánky X-talon od Inov8. Doteraz som v nich behať nemohol, lebo ma plantárky v nich poriadne boleli. Beh som dal v pohode, akurát si už nohy odvykli od menšieho dropu a tak ku koncu mi tuhli achilovky a lýtka. Po dobehnutí som ich mal tvrdé, ako kameň a tak som ani veľmi nenaťahoval a dal som iba kompresné návleky na lýtka. Po 1/2 h to prešlo a asi po 1 h som si dal ľahký strečing. Trošku lýtka ešte boleli, no plantárky vôbec a konečne som si odbehol celú kopcovitú klasiku. Už sa dopracovať iba k tomu, aby som tento/podobný beh mohol dať 2x denne a k tomu ešte nejaký výklus a bude to opäť super.

17 km s nastúpanou výškou 650 m

Nedeľa 30.8.:

Ráno som opäť necítil vôbec plantárky a tak som sa rozhodol opäť pre kopcovitejší beh, no opäť v inej obuvy. Tentoraz v modeloch Race ultra 270 od Inov8. Táto topánka by mala byť mäkšia, ako včerajšie X-talony, tak som zvedavý. Zvolil som okruh pod Hrešnou, čo je o niečo ľahší beh, ako včera. Záverečný výbeh na lúku na kopec som musel odchodiť. Bolo teplo a na priamom slnku mi to bralo poriadne energiu. Predsa len som určite ešte unavený po pretekoch a s tým mojim doterajším tréningom sa ani nečudujem, že nohy a telo protestujú. Počas trasy som ešte dopĺňal bidón s vodou z potoka, kedže 33 °C mi dalo zabrať. Tu po behu som necítil žiadnu bolesť, no po asi hodine som cítil mierne pichanie v jednej plantárke. Večer som cítil aj unavené šľachy okolo kolien a miernu tupú bolesť v kolenách, čo je typickým príkladom preťaženia šliach držiacich kolenný kĺb a majú za úlohu tlmenie nárazov. Večer som dal dlhší strečing a poriadne premasíroval obe plnatárky rolovaním pivovej fľaše pod chodidlami. Stále som zatlačil, až ma plantárka bolela celá po celej dĺžke chodidla. Druhý deň budem mať síce bolestivé chodidlá, ako telo po silnej masáži u maséra, no dnes ma aj to jemné pichanie prešlo a tak zajtra môžem ísť behať opäť, aj keď už na miernejšej trase.

16 km s nastúpanou výškou 450 m

Budem musieť začať od piky a postupne pridávať kopce. Za tieto dva dni som vlastne nabehal toľko, čo doteraz bežne za dva týždne, kedže som behával 30-40 km obtýždeň s tým, že ďalší týždeň bol volný. Zároveň som si ale chcel vyskúšať, pokiaľ ma telo pustí a odtiaľ položiť laťku, ktorú budem postupne zvyšovať. Nejde ani tak o vzdialenosť, lebo som si istý, že s tou by som vedel začať pracovať na úrovni 75 km / týždeň a postupne pridávať po 10-15 %, no tu skôr ide o prevýšenia v jednotlivých tréningoch. Tu sa nemám kde ponáhľať, kedže mám v kľude 4 mesiace na to, aby som sa dostal naspäť na tréningovú dávku cez 180 km s nastúpanou výškou  8000 m/týždeň. To je 17 týždňov. A to je dostatok času aj keby som začínal na 50 km s nastúpanou výškou 1000 m / týždeň s následným navýšením objemov o 10 % /týždeň, aby si nohy a hlavne šľachy okolo kolien privykli na záťaž. Potom sa uvidí, čo bude so mnou ďalej. Budem mať viacero možností, tak som zvedavý, kam ma osud zanesie.

Tento týždeň som nabehal dokopy 43 km s nastúpanou výškou 1267 m v celkovom čase zhruba 4:35 h(bežím už bez hodiniek, tak čas iba odhadom podľa naučeného tempa).

tumblr_m6ifznYOll1qfkr2vo1_500

Posted in Uncategorized.

One Comment

  1. Dufam, ze tie Garminy nejako vyriesis, k spokojnosti. O rok budem mozno tiez menit hodinky a tak by ma naozaj zaujimalo, ci je to Sunto az tak dobre, alebo ma len ine problemy, o kt. sa mozno az tolko nepise.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *