Tréningový mesiac 13.10.-9.11. Hľadanie nových aktívno-regeneračných postupov(úspešný spôsob nájdený!)

Týždeň 13.10.-19.10.:

Po poslednom preteku z nedele som cítil pomerne silnú svalovku na lýtka. Nečudo, keď tak rýchlo som do kopca už nejaký ten piatok nebehal a za september som nabehal iba 204 km s nastúpanou výškou 7514 m. Viac mi ani stav plantárnej šľachy nedovoloval.

Od kamaráta a mojeho bývalého trénera cestných maratónov Peťa Poláka som dostal radu, že ak chcem vylieči nejaké bežecké zranenie popri tréningu, mal by som behať úplne pomaly, teda v priemerke 7+min/km. Dokonca aj pomalšie, ako 8min/km. Osobne som si to nevedel ani predstaviť, kedže v teréne je to o niečom inom, ako po rovinke. Rozhodol som sa teda to skúsiť, aj keď pri trochu rýchlejšej priemerke a to okolo 7min/km. Tu som chvíľu premýšľal nad tým, ako tak pomalé tempo v teréne dosiahnuť. Prišiel som na výborný(priznávam, že trošku drastický) nápad. Aby som si zaručil pomalý beh, tak som začal počas behu v členitom teréne dýchať výlučne nosom. T.z.: nádych a výdych iba nosom. Totiž ak takto dýcham, nestíham mojim malým nosom pri vyššej frekvencii vydychovať všetok kysličník uhličitý a tak nikdy nestihnem prijať plné pľúca kyslíka, lebo som ešte nestihol vydýchnuť všetok kysličník uhličitý z predchádzajúceho nádychu. Teda to platí pre rýchle tempo. Prvý beh pri takomto dýchaní som bojoval s pocitom, že sa zadusí a zo dva krát som musel zastaviť a poriadne sa vydýchať. Bol to prvý beh po preteku a kedže som si myslel, že bude stačiť, keď pôjdem iba pomalšie, no zároveň beh môže byť ľubovolne dlhý, išiel som rovno 16km. Po behu som aj napriek pomalému tempu cítil obrovskú bolesť v plantárke. Od teraz som sa rozhodol, že nebudem behať dlhší beh, ako v trvaní jednej hodiny, kedže po hodinovom behu ma ešte plantárka až tak nebolí.

Takéto dýchanie nosom je zároveň typ hypoxického tréningu, kedy telu pri výkone nedodáme dostatok kyslíka a tak potrebuje stimulovať obličky k väčšej produkcii červených krviniek(nositeľom/prepravcom molekúl kyslíka).
Druhý trening bol už oveľa lepší, moje telo už vedelo pracovať s menším množstvom kyslíka a moja priemerka išla na rovnakej trati dole. Iba ostré kopce som nevedel vybehnúť, takže som ich musel vykráčať. Ináč sa mi začala krútiť hlava a začínal som odpadávať. Celkom sadomäso, no výkonnostne som išiel hore každým tréningom.
Takto som pokračoval ešte v jednom tréningu až do konca týždňa, kedy sa ochladilo a mne sa počas behu nezačali v nose tvoriť sople o poznanie viac, ako doteraz a to mi znemožňovalo takéto dýchanie.
Určite tento druh tréningu zavediem do tréningového plánu v letných mesiacoch. Dá sa povedať, že tento tréning simuluje vysokohorské podmienky.

Tento týždeň som nabehal 31km s nastúpanou výškou 777 m, v 3 bežeckých tréningoch v celkovom čase 3:23 h.

—————————–

Týždeň 20.10.-26.10.:
Tento týždeň som sa rozhodol behať každý deň a to iba v trvaní behu okolo 1 h a to v nových bežečkých topánkach Fresh foam 980 trail od firmy NB. Pre túto topánku som sa rozhodol preto, lebo som mal tušenie, že na vyliečenie plantárky musím znížiť jej preťažovanie pri došlape. Táto topánka je z novej modelovej rady Fresh foam a má oproti najmäkšiemu modelu od Inov8 X-talon o 100% väčšie polstrovanie podrážky. Čiže tým je aj oveľa mäkšia.  Ihneď po prvom 10km a pomalom behu som cítil rozdiel. Minimálny tlak v plantárke po vyzutí topánok. Síce v nich necítim skoro vôbec terén podo mnou, no na regeneráciu zranenej plantárnej šľachy tento model postačí. Potom, keď už bude šlacha komplet vyliečená, môžem opäť prejsť k zdravším minimalistickým modelom.
V strede týždňa som zistil, že ma plantárka bolí po pár hodinách od behu, pričom ihneď po behu ma nebolí skoro vôbec. Keď chodím aj v mäkkej obuvy mimo beh, tak šľacha bolí. To ma dosť zdrvilo, kedže už som si myslel, že som našiel spôsob, ako šlachu konečne vyliečim. Takže ani v topánkach to nieje.
Každopádne som odbehol každý deň v tomto týždni. V nedeľu som sa rozhodol opäť si zaplatiť členstvo do relax centra so saunami a hlavne s Kneippovým kúpeľom. Po 10min prešľapovania v ňom mi bolesť v päte na čas zmizla. Odteraz sa budem snažiť chodiť aspoň do Kneippovho kúpeľa na 10min denne v nasledujúcich 30. dňoch.

Tento týždeň som nabehal 73km s nastúpanou výškou 2065 m, v 7 bežeckých tréningoch v celkovom čase 7:14 h.

—————————–

Týždeň 27.10.-2.11.:
Týždeň som začal s dvoma behmi v pondelok a utorok. Stále vo voľnom tempe a v čase okolo 1h.
V stredu som mal stretnutie s novým kamošom, Docentom Rasťom na katedre telesnej výchovy. Ten mi ukázal iný spôsob liečby plantárky, ktorá mi ale veľmi nepomohla. Akurát mal po nej stuhnuté svaly, preto som po dvoch daľších pokusoch v liečbe nepokračoval. Druhý týždeň som ale natrafil na rovnaký spôsob liečby, no so širším vysvetlením, pretože s Rasťom sme to v stredu preberali iba niekoľko minút a nestihli sme to prejsť celé kvôli časovej tiesni. Neskôr som to s ním konzultoval a pripravil som si konečne účinnú metódu liečby plantárnej šľachy. No nebudem predbiehať..

Po dvoch dňoch pauzy som odbehol ešte zvyšné tri dni do konca týždňa s tým, že v nedeľu som si skúsil zabehnúť voľne 19 km. Po tomto behu som zistil, že šľacha, ktorá bolela ešte viac mi nedovolí ani v takejto mäkkej obuvy behať viac, ako jednu hodinu za deň.

Tento týždeň som nabehal 58 km s nastúpanou výškou 1474 m, v 5 bežeckých tréningoch v celkovom čase 5:48 h.


Za november som nabehol zúfalo-regeneračných 242 km s nastúpanou výškou 8673 m, v 22 bežeckých tréningoch v celkovom čase 27:08 h. To by mal byť ekvivalent jedného tréningového týždňa. Čo už. Zranenie ma stále naučí to, čo by som mal do tréningu pridať, aby som sa mu vyhol. Čiže to beriem za super skúsenosť.

—————————–

Týždeň 3.11.-9.11.:
Ráno som ešte išiel jeden pre mňa na teraz dlhší, 15km ranný beh s Tomašom, po ktorom ma už šľacha bolela natoľko, že som si musel nasledujúce dva dni dať opäť nechcenú pauzu od behu.
V druhý deň pauzy som opäť hľadal na internete spôsob, ako už tú marhu (plantárnu šľachu) konečne vyliečim. Opäť som natrafil na spôsob, ktorý som pred dvoma mesiacmi našiel, no vtedy som ho ignoroval a venoval sa iným spôsobom liečby(tých spôsobov je totiž pomerne veľa). Tento spôsob ma teraz zaujal viac, pretože autor v ňom opisoval rovnaký postup, ako Rasťo a tak som to začal na sebe skúšať. Po niekoľkých minútach bolesť šľachy na 80% ustúpila. Nechcelo sa mi veriť, že niečo také je možné a tak som išiel spať s tým, že druhý deň tento postup zopakujem niekoľko krát a zároveň to skombinujem s behom.
Druhý deň som takto bolesť v plantárke na 80% odstránil. Vedel som, že moje chronické zranenie neprejde za jeden deň, no zdá sa že do jedného, max. do dvoch týždňov by to určite prejsť malo úplne. Postup liečby zverejním po tom, ako sa mi to podarí úplne vyliečiť, aby som zbytočne nešíril nepravdivé informácie. No týmto spôsobom samoliečby som k vyliečeniu chronického zranenia oveľa bližšie, ako kedykoľvek doteraz za posledné tri mesiace pokusov a omylov..

Do konca týždňa som už zabehol iba ďalšie hodinové behy. Jeden sa natiahol na 2h, no preto, lebo sa Bebka “zranila” a musela prejsť do chôdze. Tak sme ten 10 km beh natiahli chôdzou a prestávkami na 2h.

Tento týždeň som nabehal 53 km s nastúpanou výškou 1272 m, v 4 bežeckých tréningoch v celkovom čase 6:07 h.




Posted in Uncategorized.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *