Fruitariánstvo a hladina cukru v krvi (výsledky systematických odberov krvi glykomerom)

Po roku a pol na fruitariánskej strave som sa rozhodol začať dobrovoľne pichať ihlou do prstov, aby som si glykomerom začal v mene praktickej “vedy” merať hodnoty cukru v krvi. Tým som chcel dokázať, že ani pri veľmi vysokých pravidelných konzumovaných dávkach sladkého ovocia nehrozí u zdravého jedinca zvýšený cukor v krvi.
U zdravého človeka by sa mala hladina cukru v krvi pohybovať v rozmedzí od 4,5 mmol/l- 6,5 mmol/l. Tak to aspoň uvádzali na obaloch od glukomerových štítkov v referenčnej hodnote. Teda, aspoň kedysi. O tom ale budem písať v inom článku o cukrovke a jej liečení “živou” stravou.
Zostavil som si jednoduchý postup meraní, ktorý som robil po rôznych jedlách. Postup bol nasledovný. Úplne prvé metanie som robil ráno po prebudení. To sa mi v podstate hladina cukru v krvi držala skoro stále pod úrovňou 4 mmol/l. Jedine, ak som večer zjedol príliš veľa tukov, tak som mal hladinu cukru ráno 5 mmol/l. Tu bolo zaujímavé, keď som ráno potreboval niekam odbehnúť na bicykli a meranie som si urobil až po hodine od zobudenia a návratu z vybavovania na bicykli, hladinu cukru som už mal stále na 5 mmol/l. Takže pri zobudení je hladina cukru nízka, no pri fyzickom výkone si telo cukor vyrobí aj na lačno z telesných zásob (glykogén, tuky). Celkom sa mi to zdá logické, no vtedy ma to trochu zaskočilo. Predsa len nemám lekárske vzdelanie a na všetko musím prísť laicky.
Následne postup merania po jedle bol nasledovný: o 10. min po jedle som urobil prvé meranie, kde mi obvykle vystrelil cukor obvykle od 5,5-6 mmol/l. Jedine pri jednom ovocí (čerstvých ďatlách) a aj to pri zkonzumovanej dávke 400 g mi vystrelil cukor na zatiaľ rekordnú úroveň 6,4 mmol/l. To sa ale stalo po 10. minúte po skonzumovaní.  Druhé meranie som robil po 30. minúte, kde mi cukor aj pri ďatlách klesol pod úroveň 5,5 mmol/l. Tretie meranie som robil iba pár krát po 1. hodine a to preto, lebo to som už mal hladinu cukru na úrovni denného priemeru 5 mmol/l. Takže tretie meranie som potom už nerobil.
Tu bolo zaujímavé pozorovať, ako vysoko dokáže vystreliť hladina cukru v krvi pri vypití čerstvo odšťavenej šťavy z pomarančov. Bez vlákniny, ktorá má spomaliť a tak zlepšiť vstrebávanie cukru a vitamínov/minerálov prejde sladká šťava tráviacim traktom a následne sa dostane do krvi pomerne rýchlo. No na rozdiel od umelého cukru, ktorý je v klasickom stravovaní takmer všade, po miernom zvýšení hladiny cukru v krvi z pomar. šťavy sa hladina cukru do pol hodiny opäť dostane na denný priemer 5 mmol/l, no často krát aj nižšie (4,5 mmol/l).
Pri jablkách a hruškách mi hladina cukru v krvi dokonca často krát klesala pod úroveň 5 mmol/l.
Občas sme s priateľkou Bebkou jedávali kašu z mrazeného hrášku(no už takmer vôbec-max. 2 x mesačne, lebo sme prišli na jej veľké mínus-veľmi pomalé trávenie). Pri hrášku je pomerne vysoká cukornatosť. Hlavne, ak ho zjete po kile. Problém s následným dlhým trávením ale držalo aj hladinu cukru v krvi pomerne vysoko (pri 6 mmol/l) a to po dobu aj jednej až dvoch hodín. Presne z tohoto dôvodu sa pri fruitariánstve, či vitariánstve s vysokou konzumáciou ovocia neodporúčajú jesť strukoviny. Proste príliš dlhé trávenie a dokonca skoro všetky strukoviny sú kyselinotvorné.
Pre vytrvalostných športovcov uvediem to, že ak som si meral hladinu cukru v krvi pred a po behu, tak som sa čudoval, že hladinu cukru v krvi som mal po rôznych tréningoch rôznu. Teda, aby som to upresnil. Po väčšine tréningov som mal hladinu cukru prirodzene nižšiu, ako pred behom, no stalo sa aj to, že som často mával hladinu cukru len o pár desatiniek nižšiu, ako pred behom. A to som celkom na behu drel. Môže byť, že v tých prípadoch telo použilo viac cukru zo zásob v pečeni, či zo svalového glykogénu a tak si udržalo hladinu cukru v krvi dostatočnú. Ak človek ide do hypoglykémie(nízka hladina cukru v krvi), začne sa mu zahmlievať pred očami. To sa mne stávalo prvý pol rok na fruitariánstve pri behoch nad 25 km, kedy som so sebou nemal datle, či iný prirodzený zdroj rýchlych cukrov. Postupom času som si ale všimol, že moje telo si už dokáže efektívne skladovať cukry(nie do tukov, lebo tých som nemal viac, ako 5%) a tak pri potrebe ich vedelo z týchto zásob čerpať počas dlhšej doby. Čiže úplne rozumiem tomu, ak mi niekto povie, že si skúsil fruitariánstvo na 1-3 mesiace a jeho výkon pri dlhých behoch sa nezlepšil.
Na záver to zhrniem takto. Ak človek je ovocie v jeho prirodzenej forme a to celé s vlákninou a ak je iba toľko, pokiaľ sa cíti dobre, nemalo by hroziť preťaženie pankreasu, pretože inzulín jednoduchý cukor z krvi dovedie do cieľovej stanice pomerne rýchlo. To platí pri dodržaní podmienok, že sa sladké ovocie nekombinuje s tukmi(orechy, avokádo, oleje a pod.). K tomu bohužiaľ dochádza veľmi často pri tak teraz populárnom vitariánskom stravovaní, kde základ skoro všetkých RAW koláčov tvorí kombinácia sladkého ovocia(napr. datle) a nejakého druhu orechov(kešu), či iného druhu tukov. Okrem toho, že príprava takých pokrmov zaberie minimálne toľko času, čo príprava varenej stravy, z dlhodobého hľadiska si človek môže skôr uškodiť, ako pomôcť.
Oficiálnu výnimku pri odsťavovaní má jedine pomaranč, no ja som zistil, že ani s jablkami človek nič nepokazí. Predsa len draslík z jabĺk hlavne vytrvalostný športovci potrebujú a aby z kupovaných jabĺk človek do seba dostal okrem cukru aj dostatok draslíka, musí ich odšťavovať(alebo mixovať). Osobne si neviem predstaviť, aby som denne zjedol v prirodzenej forme týchto podradných jabĺk 15 ks. Jablká majú totiž dosť nízku výživovú hodnotu a tak treba stravu dopĺňať aj energetickejším ovocím.
11056704_10152764332366089_1305181926_n Používal som tento prístroj, ktorý som si pravidelne kalibroval kalibračným roztokom.
Posted in Uncategorized.

5 Comments

  1. Přístroj měří hladinu glukózy, nikoli hladinu fruktózy, kterou ovoce z převážné části obsahuje. Test bohužel není nijak vypovídající (ani v pozitivním, ani negativním směru). Otázkou zůstává, jestli slinivka dlouhodobě vydrží zvýšený nápor, který je na ni kladen, jelikož má za úkol vyrovnávat vysokou hladinu cukru v krvi. Pro zvýšení vypovídající hodnoty testu by bylo dobré změřit hladinu cukru v moči. Ne příliš vysoká hladina glukózy může být způsobena tím, že tělo přebytek fruktózy vyloučí. Výrobu glukózy, která byla zaznamenána zvýšením cukru v krvi při běhu má opět na starost slinivka, která je k tomuto stimulována díky “hladovění” – nedostatku cukru. Vyrobí si ho primárně z tuků. Určité přetížení slinivky je tedy už jen z principu přeměny cukru patrné. Pokud je přijímána výhradně fruktóza, tělo je nuceno z ní glukózu vyrábět, jinak by ji nevyužilo..

    • Hladinu cukru v moči mi merali iba dvakrát. V oboch prípadoch som mal hladinu v norme a z toho pred jedným vyšetrením som vypil čerstvu pomarančovú šťavu. Načo by si telo vyrábalo zložito glukózu z tuku, ak si ho môže jednoducho premeniť už z jednoduchého cukru-fruktózy? Mimochodom cez sliznicu sa vstrebe medzibunečnou výmenou do 5% prijatého jednoduchého cukru. Zvyšok putuje cez tráviaci trakt do pečene a ďalej pomocou inzulínu cez krv do cielovej stanice. Takže sliznicu to nijako nepreťaží, ani keby som denne zjedol trojnásobok tej fruktózy, čo zjem teraz.

  2. Me se jednalo o to jestli u Vas nedochazi ke kolisani hladiny ci jestli mate stabilni hladinu cukru ? V priprade, ze by docazelo ke kolisani – slinivka by mohla byt vycerpavana syntezou glukagonu ci inzulinu v zavislosti na danem stavu. (Samosrejme, by to chtelo vice dat a sledovat Vas jako subjekt delsi dobu). Urcite nevylucuji fakt, ze se Vase telo adaptovalo na vysoky prijem cukru, kdyz mate maly prijem tuku. …Cas ukaze, hodne zdaru ! 🙂

  3. Pingback: Ja a fruitariánstvo vol. 2 (po druhom roku)+šiesty a podrobnejší rozbor krvi(vitamín D, kys. močová…) | Richard Zvolánek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *