Fruitarianstvo a bielkoviny

Ako fruitarián pomerne často dostávam otázku: “Z čoho príjmaš bielkoviny?” Na to stále odpovedám: “No predsa z ovocia, zeleniny a orieškov/semien.” Je mi jasné, že ľudia sú masírovaní všeobecne vštepovanými zásadami o strave len, aby prekvital mäsový a mliekarenský priemysel a často sa dostanú k dezinformáciam o bielkovinách, ako napríklad, že: “Bielkoviny sú iba v živočíšnych produktoch”, alebo že: “Bielkovín sa musí jest veľa, ináč ľudské telo nebude fungovať správne a ochorie.”

“Efektívny tréning každého atléta je závislí od toho, ako rýchlo dokáže regenerovať.” A rýchlosť regenerácie pri fruitarianskej strave je úžasne rýchla. 

Takže, ako to vlastne s tými bielkovinami je? Koľko nám ich v skutočnosti treba? 
V prvom rade bielkoviny sú nenahraditeľnou súčasťou potravy. (Lekárska biochémia. Metabolizmus aminokyselín a bielkovín; str. 257). Teda aspoň vtedy, ak to celé vnímame z pohľadu dnešnej modernej medicíny. Čiže, ak sa na to pozeráme takto, náš organizmus potrebuje bielkoviny, ako základnú stavebnú látku. Ich základnou úlohou je rast (svalstva napr.). Preto batoľatá pijú materinské mlieko obsahujúce množstvo bielkovín(kazeín a laktalbumín), ale aj veľké množstvo hormónov, ktoré majú veľký vplyv na rast dieťaťa. Okrem toho materinské mlieko obsahuje tuky a cukry(laktóza). Takže dospelý človek, ktorý už ukončil prirodzený vývoj tela, nepotrebuje zvýšený príjem proteínov. 
Fruitarianskými lekármi je odporúčané prijať 0,7g bielkovín na kilogram váhy. 
Čiže, ak muž váži 80 kg: 80 kg x 0,7 g bielkovín=64 g bielkovín potrebuje prijať za deň z denného kalorického príjmu. 64 g bielkovín je zhruba 260 kcal. Čiže, ak muž za deň príjme zo stravy 2400kcal, je to zhruba 11-12% prijatých kalórii z bielkovín. Ak by muž mal za deň vyššiu energetickú spotrebu a tak by potreboval prijať viac kalórií, napr. 3000 kcal, tak energia z bielkovín 260 kcal  by bola menšia, ako 10% z celkového prijatého počtu kalórii za deň. No i 5% denný príjem bielkovín je dostačujúci na udržanie plného zdravia.(Dr. Graham: The 80/10/10 diet; str. 107).

V severnej amerike dnes ešte stále americká vláda odporúča prijímať 10-35%  bielkovín z denného kalorického príjmu. Pričom už viac, ako 20% bielkovín z denného kalorického príjmu je problém prijať z jedla.

Viem si reálne predstaviť iba jednu sortu ľudí, ktorý by mali jest veľa potravín so zvýšeným obsahom bielkovín. Silový športovci s potrebou veľkej svalovej hmoty, ktorá je človeku samozrejme neprirodzená. Ak by bola, tak by pôvodný obyvatelia, akými sú napr. indiáni v južnej amerike, či iných kontinentoch, ktorí konzumujú takisto mäso, vyzerali úplne ináč, ako vyzerajú. Pritom tí vyžívajú silu pri lezení po stromoch, či palmách pomerne často. Ja som osobne enormne svalnatého indiána ešte nevidel a to som už dve indiánske dediny v amazonskej džungli videl naživo.

Takými športovcami napríklad sú kulturisti, či siloví športovci, ktorí pracujú s váhami prevyšujúcimi ich váhu tela, aby zvýšili svoj objem svalstva. No aj tých strava je doplňovaná bielkovinovými doplnkami výživy v podobe práškov, pretože z jedla by do seba dostali toľko proteínov(50% a viac) iba veľmi ťažko. Ako sa dočítate nižšie v článku, ani pri kulturistoch to nieje také jednoznačné.
Tu si môžme položiť jednoduchú otázku: “Ak vďaka bielkovinám rastú svaly, prečo nemajú veľké a výkonné svaly aj “športovci”, ktorí jedia kopec mliečnych výrobkov, mäsa a sypú do seba práškové bielkovinové prípravky na kilá, no pritom posilovňu vidia akurát z vonku, keď okolo nej chodia autom do práce?”
Pravdou je, že svaly iba vďaka bielkovinám bez aktívnej stimulácie(pravidelným cvičením s vyššou váhou) nerastú.  

Doplňovaním bielkovín v práškovej podobe, ktoré sa vo veľkom množstve užíva v modernej kulturistike sa bez poriadneho cvičenia telo akurát naplní vodou a obalí tukmi. Totiž tí, ktorí cvičia málo a prepchávaju sa denne okrem rôznych práškov aj mäsom, vajíčkami, či mliečnymi výrobkami zabúdajú na jeden malý detail. A to ten, že väčšina mäsa obsahuje tuk. Mliečne výrobky obsahujú takisto veľa tuku(viď. zoznam na konci článku), pretože mlieko je strava určená pre výživu mláďat a nie dospelých jedincov. Obsah vajíčok je zo 60% tuk.
A tuk v kombinácii s umelým cukrom, ktorého je v práškových doplnkoch výživy a inej komerčnej strave dostatok, spôsobuje ukladanie zásob do podkožného tuku. Osobne som nevidel fruitariána, ktorý by mal viditeľný prebytok podkožného tuku. Na druhej strane väčšina ľudí, ktorí sa stravujú na vysoko tučnej strave musí vynakladať príliš veľké úsilie na to, aby ostali bez viditeľného prebytku podkožného tuku.
Kulturisti s jedálničkom založeným prevažne na vysokom príjme bielkovín sa dokážu zbaviť podkožného tuku iba na krátky čas pred súťažou, no aj na to potrebujú doplnky výživy na chudnutie a po súťaži sa cítia bez energie. Fruitariáni sú štíhli a plný energie po celý čas a nemusia ani vynakladať zvýšenú fyzickú námahu.
Tým nechcem nejako zhadzovať kulturistiku, či silové športy. Sám som sa venoval na strednej škole kulturistike s tréningovým zaťažením 5-6 tréningov do týždňa a po dvoch hodinách driny na tréning. V tom čase som ani nemal prostriedky na bielkovinové práškové doplnky výživy a aj tak sa mi podarilo vytvoriť celkom slušný svalový základ pri váhe 85 kg. Samozrejme to bolo aj tým, že som bol vo veku s pomerne vysokou produkciou hormónov, ako testosterón, takže to išlo ľahšie. No bez driny v posilovni by som žiadne svaly sám od seba nezískal. Ináč by sme mali na stredných školách samých kulturistov. Preto viem sám povedať, čo je to za drina budovať svaly  bez, alebo len s malým/občasným množstvom bielkovinových doplnkov výživy.

Ak telu nedodáme dostatok jednoduchých cukrov v podobe čerstvého ovocia, je samozrejme, že sa zvýši aj potreba tela prijať viac bielkovín, kedže telo ich potrebuje štiepiť na cukor(glukózu), aby z neho mohlo zásobiť energiou bunky(tie sú od glukózy závislé). Teda aj význam prijímania väčšieho objemu bielkovinovej stravy pre väčší rast svalov stráca na význame.

“Na rozdiel od cukrov a tukov, bielkoviny nemajú v tele svoje úložisko. Teda na to, aby naše telo správne fungovalo, treba ich pravidelne dopĺňať. Život ohrozujúci problém pri bielkovinách nastane iba vtedy, keď sa ich príjme nedostatok.”

“Dospelý človek, dokonca aj atléti nepotrebujú prijať viac, ako 10% bielkovín z denného príjmu kalórií.” (Dr. Graham:The 80/10/10 diet;str. 101 a Campbell: The China study)
Nedá mi nespomenúť fakt, ako veľmi objemný kulturisti v najvyšších súťažiach získavajú svoju enormnú svalovú hmotu. Primárne naozaj ťažkým tréningom, zvýšeným príjmom bielkovín a stereoidmi, ktorých všeobecne hlavná úloha je zvýšiť hodnoty dusíka v tele a tak stimulovať syntézu proteínov. Samozrejme, že sú rôzne druhy stereoidov, ktoré majú aj iné funkcie. (Článok o užívaní drog na zvýšenie športového výkonu)
Teda pomocou stereoidov dokáže telo kulturistu štiepiť oveľa viac prijatých bielkovín, ako u človeka, ktorý stereoidy neužíva. No aj u stereoidov platí to, ak by človek necvičil, svalovo by nenarástol. Akurát by sa “zalial” vodou. A to ani nehovorím o vážnych zdravotných rizikách spojených s užívaním týchto látok. (Vid. článok o drogách vyššie.)
Teda opäť sme pri potrebnej zvýšenej dávke tréningov s ťažkými váhami, aby naše svalstvo rástlo. Neodsudzujem, kedže je to vrcholový šport, ku ktorému to proste patrí. No na druhej strane by som rád videl väčšiu propagáciu naturálnej kulturistiky.

Napíšem v krátkosti, ako to je s trávením bielkovín v našom tele:

Nato, aby telo využilo bielkoviny, musí ich ďalej štiepiť minimálne na aminokyseliny.
Poznáme  20 základných druhov aminokyselín a z toho si naše telo vie zo stravy vyrobiť 14 z nich. Rastliny si vedia vyrobiť z anorganických látok všetky druhy základných aminokyselín, teda pri fruitariánstve si zvyšné aminokyseliny telo zoberie z ovocia a zeleniny, ktoré je na aminokyseliny bohaté. Totiž každá rastlinná forma stravy obsahuje určité množstvo bielkovín. Čiže pri tomto druhu stravovania nieje potrebné nejako extra doplňovať príjem bielkovín z rastlinnej zložky bohatej na proteíny(brokolica, listová zelenina, červene paradajky, uhorka, orechy/semená..).

Zoberme si také mäso, ktoré obsahuje až 50% bielkovín(z celkového kalorického obsahu):
Takisto, ako naše telo funguje(využíva energiu) klasicky zo spaľovania cukrov, potom tukov a následne čerpá energiu/stavebné látky zo svalov, no pritom získanie energie zo svalov mu trvá najdlhšie. Takisto to je aj pri konzumácii stravy. Pri jednoduchých cukroch telo energiu z nich využije už po niekoľkých minútach. Tukom premena na energiu trvá niekoľko hodín. Mäso, teda sval iného živočícha naše telo v tráviacom trakte(v žalúdku) najprv musí rozložiť na tekutinu, aby sa (v skratke) následne živiny z nej mohli vstrebať cez steny tenkého čreva a prejsť tak cez pečeň do krvi. Na celý proces “skvapalnenia” mäsa pre využitie bielkovín a niečo málo energie(bielkovina totiž sama o sebe ma veľmi nízky energetický obsah) musí telo vynaložiť obrovskú námahu. V prepočte na to minie telo do 70% energie obsahujúcej v prijatej dávke mäsa. Dosť neefektívne by som povedal. Preto po jedle s veľkým obsahom mäsa sú ľudia unavení. Ak k tomu ešte pridáme nesprávnu kombináciu mäsa so škrobom, teda zloženým cukrom(zemiaky, ako príloha, alebo zložený cukor v zákusku), telu sme poriadne zavarili a bude mu trvať naozaj hodnú chvíľu, aby sa s tým vysporiadalo. Potreba poobednej siesty je vtedy zaručená.
Nakoniec aj tak pri trávení mäsa a živočíšnych produktov vznikajú toxické odpadové látky napr. močovina, ktorá spôsobuje chorobu DNA. Takisto toxické odpadové látky, ktoré sa ukladajú na stenách hrubého čreva.

Celkovo konzumácia živočíšnych produktov, teda stravy s vysokým obsahom bielkovín spôsobuje v tele pri trávení kyslé prostredie. Telo nato, aby toto prekyslenie  zmenilo na zásaditejšie(upravilo pH krvi opäť na neutrálne) potrebuje pomoc zásaditých minerálov, akým je napríklad vápnik. Nato, aby telo zabezpečilo dostatočný obsah vápnika v krvi(kde to neutrálne pH je životne dôležité), tento minerál si berie z kostí a zo zubov.
Dokonca aj štiepenie bielkovín prijatých z rastlinnej stravy, akými sú strukoviny, spôsobujú prekyslenie. To preto, lebo strukoviny obsahujú z väčšej časti kyslé minerály, ako chlór, fosfor a síra. (Dr. Graham: The 80/10/10 diet; str. 106).
Konzumácia väčšiny ovocia a zeleniny (z fruitariánskeho pohľadu, teda ovocie a zelenina obsahujúca jadierka) ma pre naše telo zásaditý efekt, pretože obsahuje zásadité minerály typu: vápnik, draslík, sodík a horčík.
Ak píšem o prekyslení, nemyslím kyslé pH moču, ale krvi.

Preto ľudia konzumujúci príliš veľa proteínov majú často problémy s chorobami, ako DNA, artritída, osteoporóza, či zlyhanie obličiek a.i.

Osobne sa musím len pousmiať nad tým, ako sa práve tieto choroby pripisujú pri zvýšenej konzumácii akýchkoľvek cukrov, teda aj jednoduchých v čerstvom ovocí. To asi preto nemá žiaden fruitarián problémy s týmito chorobami. No na druhej strane musím povedať, že si som tiež toho názoru, že tieto choroby môžu byť spôsobené konzumáciou umelého cukru. O cukre som sa rozpísal v poslednom článku o chudnutí.

Na záver pridám zoznam niektorých jedál a ich obsah bielkovín (v %) z celkového kalorického obsahu:

Jedlo                            Bielkoviny

Špenát                           30%
Špargľa                         27%
Šalátové listy                22%
Brokolica                      20%
Kel                                15%
Červená paradajka        12%
Uhorka                          11%
Marhuľa                        10%
Broskyňa                        8%
Pomaranč                       7%
Vodový melón               7%
Hrozno                           4%
Banány                           4%
———————————
Sekané hovädzie mäso  50%
Vajíčko                          37%
Syr čedar                       26%
Mlieko plnotučné          23%

Posted in Uncategorized.

One Comment

  1. Pingback: Tréningový mesiac 26.1.-1.3. | Richard Zvolánek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *